نحوه عیب یابی خطای ۵۰۴ در سایت های وردپرسی

 

فاکتورهای مختلفی در رونق کسب و کار دخیل هستند، همچنین عوامل کمک کننده ای مثل: انسان، فناوری و محیط زیست هم تاثیر بسزایی در این روند دارند. احتمالا شما نیز از آن دسته افراد هستید که برای رونق کسب و کار خود اقدام به راه اندازی وب سایت نمودید، و در این مسیر لازم است با همه خطاهای احتمالی آشنایی داشته باشید.

خطاهایی مثل: نقص امنیتی، خرابی ناشناخته، مسائل شایع با لینک های شکسته، طراحی بد UX و غیره.

ممکن است شما برای راه اندازی یک وبسایت تمامی استانداردها را رعایت کنید. سایت شما امن باشد و صفحات با سرعت بالایی بارگزاری شود. موتورهای جستجو سایت شما را شناسایی کرده و در رتبه بندی های خود لحاظ کنند. اما اگر با یک خطای 504 مواجه شدید چه…؟

خطای 504 به چه علت رخ میدهد؟ معنی این خطا چیست؟ آیا این خطا بعلت نقص در کار شماست و اشتباهی از جانب شما رخ داده؟ و مهمتر از همه این که در سایت وردپرسی خود چطور از شر این خطا خلاص شوید. پس با ادامه مقاله همراه ما باشید چون تک تک این سوالات در این مقاله پاسخ داده خواهد شد.

 

کدهای HTTP مختلفی وجود دارند که میتوانند در وبسایت شما نشان داده شوند.

کدهای وضعیت 200 با رنگ سبز مشخص میشوند، به این معنی که همه چیز در سایت شما خوب است.

کدهای وضعیت 300 یک تغییر مسیر در URL شما را گزارش میدهند.

کدهای وضعیت 400 نشان دهنده یک خطا بین مشتری یا کاربر نهایی و سرور است. اگر شما یا بازدید کنندگان در هنگام استفاده از سایت به این خطا مواجه شدید به این معنی است که چیزی شبیه به مرورگر، اتصال به اینترنت، فایروال و یا تنظیمات پروکسی به مشکل خورده است.

کدهای وضعیت 500 نشان دهنده خطای زمان وقفه هستند و با خطای 504 خود را بروز میدهند و این بدین معنی است که چیزی با سرور وبسایت در اختلال است.

 

وقتی خطای وقفه 504 اتفاق میوفتد چیزی شبیه “504 gateway timeout” یا “HTTP error 504” نمایش داده می شود. در حقیقت زمانی که اتصال خود را با یک سایت از دست میدهید پیغام خطای 504 برای شما نمایش داده می شود. این به این معنی است که سرور وب سایت یک درخواست دریافت کرده است، اما به دلایلی نمیتواند به آن درخواست پاسخ دهد، زیرا مدت زمان لازم برای پردازش دستور به پایان رسیده است.

اگر قصد دارید موضوع بروز این خطا را بصورت ریشه ای حل کنید به این مورد توجه داشته باشید که اگر علت این خطا NGINX یا ارائه دهنده (مانند ارائه دهنده وب یا ارائه دهنده CDN) باشد باید با پشتیبان میزبان وب خود تماس بگیرید تا این مشکل را حل کنند.

timeout

اگر این خطا یک پیغام عمومی است و برای همه کاربران نمایش داده می شود این احتمال بسیار قوی می شود که مشکل از جانب برنامه میزبانی وب و سرور باشد و به احتمال زیاد پهنای باند یا حافظه کافی برای تطابق با درخواست وجود ندارد. برای حل این مسئله باید منابع خود را بر اساس مقیاس اندازه گیری نمایید.

ممکن است صفحه خطای 504 استرس زیادی برای شما بوجود بیاورد، ولی نگران نباشید ما به شما کمک میکنیم تا از شر این خطا خلاص شوید.

 

نحوه ی رفع خطای 504 در سایت وردپرسی شما

شناسایی علت وقوع خطای 504 به ظاهر ساده است. از آنجایی که این خطا نشان دهنده مشکلی در سرور است شما یا میزبان وب شما مسئولیت رفع این خطا را بر عهده دارد. با این حال دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک سرور نمیتواند صفحه ای که درخواست شده را نمایش دهد و باعث بروز خطای 504 می شود.

این موضوع باعث می شود عیب یابی کمی سخت و استرس زا باشد. به همین دلیل است که اگر بسیاری از درخواست های پشتیبانی آنلاین را مشاهده کنید (از جمله در انجمن WPMU DEV)، به نظر می رسد که برنامه نویسان معتقد هستند خطا بخاطره یک چیز (مانند یک افزونه) رخ می دهد، اما در نهایت پاسخ چیزی کاملا متفاوت است (مانند DNS).

بنابراین، بیایید از طریق مراحل بررسی و اصلاحاتی که می توانید از آن برای ردیابی منبع مشکل استفاده کنید، سایت خود را بررسی نمایید تا علت مشکل مشخص شود.

1.آیا این مشکل موقت است؟

اگر گزارش خطای 504 فقط از سمت یک شخص باشد بهترین راه پاک کردن کش مرورگر است و اگر این خطا برای شما نمایش داده شده و به سرعت برداشته شده احتمالا یک ویروس موقت روی سرور بوده و مشکل حل شده ولی برای اطمینان سرور خود را چک کنید.

2.آیا یک نقص امنیتی است؟

شما باید مطمئن شوید که تهدید امنیتی خارجی مانند DDos وجود نداشته باشد. پلاگین های امنیتی خود را چک کنید و ببینید به مورد مشکوکی برمیخورید یا خیر و یا با افرادی که مسئولیت امنیت وبسایت شما را بر عهده دارند تماس بگیرید. به هر حال هنگام مواجهه با این خطا باید تمام مسائل امنیتی رعایت شود چون این مورد خطر بیشتری نسبت به سو عملکرد سرور دارد.

3.آیا بخاطر مهاجرت(انتقال سرور) اخیر شماست؟

تغییر سرور در سایت وردپرسی امروزه بسیار رایج است و بارها گزارش شده که بعد از تغییر سرور و یا تغییر HTTP به HTTPS این خطا مشاهده شده است.

اساسا اگر سوابق DNS به طور کامل منتشر نشود، سایت شما ممکن است پیام خطای 504 را نمایش دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، شما میتوانید سرورهای DNS خود را در حافظه پنهان نگه دارید.

4.آیا بخاطر پایگاه داده است؟

اگر بنوعی مطمئن نباشید که این مسئله در پایگاه داده MySQL شما قرار دارد، می توانید از یک افزونه مانند WP-DBManager برای تعمیر بر روی آن استفاده کنید.

5.آیا بخاطر فایل htaccess است؟

به آخرین باری که فایل های امنیتی خود را تغییر داده اید فکر کنید. ممکن است با کل پایگاه داده مشکلی نداشته باشد و فقط با قسمت کوچکی از پایگاه داده تداخل ایجاد شده باشد و باعث بروز مشکل شود. فایل htaccess خود را بازبینی و چک کنید که مشکل احتمالی از این فایل نباشد.

6.آیا بخاطر افزونه و یا پوسته جدید است؟

یکی از مظنونین اصلی خطای 504 افزونه های وردپرس هستند و گزارش های زیادی شده که با غیرفعال کردن برخی افزونه ها این مشکل نیز حل شده است. این موضوع برای برخی از پوسته ها نیز صدق می کند و در حالت کلی یک افزونه و یا پوسته میتواند به تنهایی عامل بروز خطای 504 باشد.

wordpress-plugins-1

برای اطمینان افزونه ها و پوسته هایی که اخیرا نصب کردید را غیرفعال کنید و مجددا سایت را چک کنید. در برخی از مواقع یک افزونه به درستی ذخیره یا بروزرسانی نمی شود و می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله خطای 504 باشد.

7.آیا بخاطر CDN است؟

یکی از روشهای عیب یابی که اغلب برای مسائل مربوط به مشتری 400 توصیه می شود این است که پروکسی را در مرورگر خود غیرفعال کنید. این به این دلیل است که یک پروکسی می تواند یک سرور را از ارسال فایل ها به یک پنجره مرورگر باز دارد.

با این حال، از آنجا که در اینجا ما درباره یک خطای 500 صحبت می کنیم و مسئله بر روی سرور شماست، تنها راهی که یک پروکسی می تواند در خطا باشد، این است که اگر CDN به نحوی در راه اتصال ایستاده باشد. در صورتی که این مورد اتفاق بیوفتد، پیام خطا 504 با نام ارائه دهنده CDN در اطلاعیه ذکر می شود.

8.آیا بخاطر فایروال است؟

فایروال همانند یک پروکسی وب، یک لایه است که بین سرور شما و مرورگر بازدید کننده قرار دارد. البته، هدف از فایروال ایجاد امنیت بیشتر برای شماست ولی میتوانید برای تست فایروال را غیرفعال کرده و مجددا سایت خود را تست کنید و ببینید که آیا باز هم به خطای 504 بر خواهید خورد یا خیر.

9.آیا بخاطر میزبان وب شماست؟

کار با میزبان وب گاهی اوقات می تواند مشکل باشد. در حالی که آنها مسئول ساخت معماری سرور برای ذخیره وب سایت شما هستند، آنها واقعا یک شریک نیستند که در کسب و کار یا وب سایت شما سرمایه گذاری می کنند. در حالی که آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که سایت شما باقی می ماند و به خوبی اجرا می شود (بخاطر درآمد ثابت)، این نوع اطمینان همیشه تضمین کمتری دارد.

به استثنای اینکه سایت شما در میزبان وب مدیریت وردپرس ، VPS یا سرورهای اختصاصی در حال اجرا است، خطای 504 شما ممکن است از یک وب سایت همسایه که منابع را بر روی سرور شما جاسازی می کند، باشد. اگر مطمئن هستید که مشکل با میزبان وب است، برای کمک با آنها تماس بگیرید.

10.آیا بخاطر NGINX است؟

NGINX نرم افزاری است که می تواند در سرورهای سایت شما مورد استفاده قرار گیرد تا عملکرد را از طریق بارگیری، ذخیره و معکوس این کار افزایش دهد. این به معنای سرعت بخشیدن به سرور شما است، این درحالی است که اگر به درستی کار نکند میتواند تاثیر برعکسی روی سایت شما بگذارد. میزبان شما باید بتواند به شما در حل این تنظیمات پیکربندی کمک کند.

nginx

11.برنامه میزبانی وب شما چیست؟

هنگامی که پهنای باند و حافظه کافی نیست، یک خطای 504 می تواند به وجود بیاید و به همین دلیل است که باید برنامه میزبانی را ارزیابی کنید تا ببینید که آیا تنظیماتی در آن وجود دارد یا خیر.

طرح میزبانی ابری ممکن است بهترین راه حل در این مورد باشد زیرا ساده تر کردن مقیاس و حفظ منابع با تقاضا آسان تر خواهد بود.

12.آیا بخاطر کارکرد PHP هاست؟

شاید متوجه شوید که مشکل پهنای باند و محدودیت حافظه ندارید. ولی شاید مشکل اینجا باشد که تعداد درخواست های HTTP که دریافت می کنید مدیریت نمی شود.

گذشته از این مسائل شاید از افزونه هایی استفاده می کنید که منابع سرور را مصرف می کنند، اگرچه این کار می تواند در پشت صحنه استفاده شود و این برای توسعه دهندگان وب سخت است که تشخیص دهند در لحظه چند دستور توسط سرور قابل اجرا است. برای این کار می توانید با شرکت میزبان وب خود در تماس باشید.

 

 

هرگونه خطایی که در سایت بوجود می آید میتواند موجب نگرانی باشد، مخصوصا اگر منبع این خطا مشخص نباشد. بهترین اقدامی که در مواجهه با خطای 504 میتوانید انجام دهید رعایت 12 مورد ذکر شده است که به اندازه زیادی از بروز این خطا جلوگیری می کند.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.